free hit counter

E-mailmarketing is heet. Hot. Hot. Hot. Hot en nog eens hot.

E-mailmarketing is misschien wel heet maar soms betwijfel ik het effect er van. Of bedrijven echt kliks en verkopen uit hun mails weten te krijgen.

Waarom ik dit betwijfel?

Dit baseer ik op alle marketing-achtige e-mails die ik de afgelopen jaren heb ontvangen maar heel specifieke doel ik op de volgende persoonlijke situatie.

Een half jaar geleden heb ik een nieuwe Samsung S6 gekocht bij een bekende verkoper van mobieltjes. Ik noem deze keer geen namen. Ik ben op een e-maillijst beland direct na de aanschaf van die Samsung. Hier heb ik normaal gesproken geen problemen mee, omdat ik iets bij ze hebt gekocht en omdat zoveel bedrijven dit doen tegenwoordig.

Maar waar dit bedrijf en vele andere bedrijven toch grote steken laten vallen is door iedereen over één kam te scheren en iedereen in één lijst te zetten en vervolgens niet te segmenteren of te differentiëren.

Tijdslijn van deze mobieltjes verkoper

  • Op 10 april heb ik de Samsung gekocht (8 maanden geleden)
  • 4 maanden later kreeg ik een algemene mailing met koop nu een nieuwe telefoon (zo lief als ik ben heb ik dit aangegeven bij het bedrijf)
  • 4 maanden hierna (lees 1 week geleden) kreeg ik weer een algemene mailing met koop nu een nieuwe telefoon, koop nu een nieuwe iPhone, koop een Samsung S6.

Geen enkele klant (een paar uitzonderingen daar gelaten) gaat binnen één jaar of een paar maanden een nieuwe telefoon kopen.

Dit bedrijf (bedrijf S voor het gemak) weet dat ik een telefoon heb gekocht met een abonnement voor 2 jaar. Wat er dan in mijn hoofd om gaat is:

  • Waarom krijg ik dan van die generieke mailtjes?
  • Waarom kom ik op een algemene maillijst?
  • Waarom segmenteren ze die lijst niet?

Het is heel simpel om te doen, juist omdat Bedrijf S zoveel gegevens van mij heeft als klant. Al deze metadata moeten zij (en ook andere bedrijven) gaan gebruiken om de wereld niet te gaan bestoken met nutteloze mailtjes. Want één ding is zeker, die mailtjes zijn nutteloos. En nutteloze mailtjes komen direct in de prullenbak terecht.

Wat ze hadden moeten doen is, gelijk na de aanschaf van de Samsung S6 mij proberen over te halen om alsnog een verzekering af te sluiten, en om wat leuke accessoires te promoten specifiek voor mijn model. Dat willen klanten. Klanten willen niet zoeken. Klanten willen niet door algemene meuk heen te hoeven zoeken naar iets relevants. Klanten willen gerichte mailings. Iets dat aanslaat bij de klant en het gekochte product.

Bedrijf S heeft alle gegevens in hun database staan. Dus in plaats van 1 mailinglijst te maken kun je er meerdere maken, bijvoorbeeld:

  • Aankoop Samsung - maand april 2015 met 2-jarig abonnement
  • Aankoop Samsung S6 - maand april 2015 met 2-jarig abonnement
  • 2-jarig KPN abonnement​

Als je slimmere en specifiekere lijsten maakt dan is het ook mogelijk om hele specifieke content in je mailings te gaan gebruiken. Hoe specifieker de content, hoe groter de kans dat het aanslaat bij de klant en dus meer kliks en meer verkopen van andere producten.

Bijvoorbeeld om mij vlak voor het verlopen van mijn abonnement een e-mail te sturen met dat het bijna tijd is om te verlengen en om vergelijkbare modellen aan te bieden die op dat moment beschikbaar zijn.

Het kost iets meer tijd om specifieke content (mails) te bedenken en te maken maar de ROI (Return on investment) van zo’n e-mailcampagne gaat gegarandeerd omhoog schieten.

PLUGIN_COMMENTS.ADD_COMMENT